ورم بینی بعد از عمل جراحی

یکی از مهم‌ترین مسائل پس از جراحی زیبایی بینی، کاهش ورم بینی است. به طور کلی یک تا یک سال و نیم زمان برای کاهش ورم بینی جراحی شده لازم است. و ورم بینی در بینی‌های گوشتی دیرتر از بینی‌های استخوانی از بین می‎رود.

انواع ورم بعد از جراحی بینی:

ورم التهابی: این نوع ورم حاصل برش‌ها و شکستگی‌ها در طول جراحی است. معمولاً با کبودی و تغییر رنگ پوست همراه است و درد مختصری دارد. قرار دادن کیسه یخ تا 72 ساعت بعد از عمل به کاهش آن کمک می‌کند.

ورم لنفاوی: این نوع ورم در اثر تجمع مایع بین سلولی در بافت زیر پوست و اطراف استخوان‌ها ایجاد می‌شود. معمولاً مثل یک بالشتک اطراف بینی و استخوان‌ها و غضروف را می‌گیرد و بدون درد بوده و التیام آن تا حدود یک سال طول می‌کشد.

بهترین روش برای کاهش این نوع ورم بالا آوردن زیر سر در هنگام خواب و استفاده از چسب بینی است.

پس از عمل جراحی چه چیزهایی به کاهش ورم بینی کمک می‌کند؟

پس از عمل جراحی از فعالیت فیزیکی شدید خودداری کنید.

در 72 ساعت اول از کیسه یخ برای قسمت زیر چشم ها و اطراف بینی استفاده کنید.

سعی کنید زیاد در معرض نور آفتاب و گرما قرار نگیرید.

از مصرف غذاهای شور و حاوی نمک زیاد پرهیز کنید.

چسب زدن به شیوه صحیح به کاهش تورم کمک می‌کند.

پس از حدودا 4 ماه ورم بینی کاهش یافته و تقریبا نتیجه جراحی را میتوانید مشاهده کنید. اما هنوز قسمت هایی در بینی هستند که متورم اند و تقریبا یک سال تا یک سال و نیم زمان لازم هست تا ورم بینی کاملا از بین برود. نوک بینی معمولاً آخرین ناحیه است که ورم آن از بین می‌رود و این تورم میتواند تا 18 ماه ادامه داشته باشد.

مدت زمان تورم بینی در افرادی که بینی گوشتی، پوست ضخیم و چرب دارند طولانی‌تر است.

علاوه بر موارد گفته شده، پس از عمل جراحی پزشک متخصص داروهایی برای کاهش التهاب بینی تجویز می‌کند که اغلب حاوی کورتون هستند و به کاهش التهاب بینی جراحی شده کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که این داروها تنها زیر نظر پزشک باید مصرف شود و از مصرف خودسرانه داروهای ضد التهابی و هرگونه داروی دیگر بدون مشورت با پزشک خود جدا خودداری کنید.