سینوزیت چیست؟

سینوزیت (Sinusitis) التهاب و یا ورم استر سینوس ها می باشد. در حالت عادی سینوس ها پر از هوا هستند، اما زمانیکه سینوس ها بلوکه شده و پر از جرم می شوند، باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در این محیط رشد کرده و باعث عفونت می شوند.

از عواملی که منجربه سینوزیت می‌شود میتوان به سرماخوردگی، رینیت آلرژیک، پولیپ بینی و یا تیغه بینی منحرف اشاره کرد.

علائم سینوزیت چیست؟

از علائم سینوزیت میتوان به سردرد، بوی بد دهان، سرفه های خلط آور، تب، درد در ناحیه ی دندان ها، کاهش حس بویایی یا چشایی اشاره کرد.

انواع سینوزیت

سینوزیت حاد :

سینوزیت حاد که با شروع ناگهانی علائمی مانند سرماخوردگی مشخص می‌شود، معمولاً طی 1 تا 4 هفته رفع می‌شود. این بیماری اغلب با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که اخیراً ایجاد شده بوده، بوجود می‌آید. سینوزیت حاد می‌تواند فراتر از آن به رینوسینوزیت ویروسی و باکتریایی حاد تقسیم شود. از میان این دو زیر گروه، رینوسینوزیت ویروسی شایع‌تر می‌باشد. سینوزیت حاد می‌تواند علائم چندی مانند سردرد، درد ضربان دار صورت، گرفتگی و یا آبریزش بینی، تب، کم شدن حس بویایی، فشار و حساسیت به لمس در نواحی اطراف چشم‌ها، بینی و گونه و بوی بد دهان را ایجاد نماید.

سینوزیت مزمن :

چنانچه علائم سینوزیت بیش از 12 هفته یا 3 ماه طول کشد، آن را به عنوان سینوزیت مزمن در نظر می‌گیرند. سینوزیت مزمن ممکن است ناشی از عفونت باشد اما بیشتر با پولیپ بینی و انحراف تیغه‌ی بینی مرتبط است. پولیپ بینی رشد غیر سرطانی و یا توده‌های پولیپ مانندی بوده که در غشاء مخاط مجاری بینی و سینوسها بوجود می‌آیند.

گاهی اوقات، آلرژی نسبت به انواع خاصی از قارچ‌ها، و یا عفونت قارچی سینوس می‌تواند همچنین موجب بروز سینوزیت مزمن گردد. بر این اساس این سینوزیت به سه نوع رینوسینوزیت مزمن بدون پولیپ، رینوسینوزیت مزمن با پولیپ و رینوسینوزیت قارچی آلرژیک مجدداً تقسیم می‌شود. از میان آنها، رینوسینوزیت مزمن بدون پولیپ بینی شایع‌تر از همه‌ی انواع می‌باشد.

درمان سینوزیت:

سینوزیت در مراحل ابتدایی معمولا با دارو و مراقبت‌های شخصی کنترل می‌شود اما در موارد مزمن آن از جراحی آندوسکوپی برای درمان استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید جراحی آندوسکوپیک سینوس به منظور کاهش قابل توجه عفونت برای تاثیر درمان دارویی پس از آن است. برخی بیماران به دلیل اینکه پس از جراحی مشکل تنفسی شان برطرف می‌شود درمان خود را ادامه نخواهند داد و اکثرا با بازگشت سینوزیت مواجه خواهند شد.