بارداری و جراحی بینی

یکی از سوالات رایج خانم‌ها در مراجعه با متخصصان جراحی بینی، رابطه بارداری و جراحی بینی است که در پاسخ باید گفت نه‌تنها عمل جراحی بینی بلکه  هر نوع عملی که نیاز به بیهوشی کامل دارد برای مادران باردار ممنوع است، زیرا بیهوشی و جراحی  اثر بدی روی جنین دارد، بنابراین توصیه می‌شود خانم های بارداری که قصد عمل بینی دارند، دو ماه بعد از زایمان اقدام به جراحی کنند.

بارداری و عمل بینی

هر نوع عملی که نیاز به بیهوشی کامل دارد، برای مادران باردار ممنوع است.

بارداری قبل از جراحی بینی:

جراحی بینی فرایندی است که شامل اقدامات قبل از عمل و بعد از عمل می‌شود، بنابراین برای آماده‌سازی و بهبودی باید یک روند تدریجی را طی کرد. به‌عبارتی فرایند بهبودی بینی طولانی و زمانبر است، به همین دلیل برای زنانی که قصد باردارشدن دارند، مهم است که بدانند دوره نقاهت آن‌ها چه زمانی پایان یافته و می‌توانند برای بچه‌دارشدن اقدام کنند.

بیشتر جراحان زیبایی بینی معتقدند، بعد از طی شدن دوران بهبودی، التیام زخم‌ها و محکم شدن غضروف‌ها، می‌توان برای باردارشدن اقدام کرد. دوره بهبودی پس از جراحی در افراد مختلف بین یک تا دو ماه متغیر است. به‌گفته متخصصان، خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، یک ماه بعد از عمل زیبایی بینی می‌توانند برای بارداری اقدام کنند. هیچ دلیل خاصی از نظر پزشکی وجود ندارد که پس از تکمیل دوره‌ بهبودی باعث تداخل در بارداری شود.

هشدار:

  • زمانی که وارد دوران بارداری شدید برای تکمیل نتیجه جراحی بینی یا تسریع فرایند بهبودی خود داروی خاصی مصرف نکنید.

توصیه:

پس از عمل جراحی بینی، زمانی اقدام به بارداری کنید که تورم بینی از بین رفته باشد و فرم بینی قابل‌مشاهده باشد، چراکه ممکن است بینی شما به عمل‌هایی مانند بالا بردن نوک بینی، پس از عمل اصلی جراحی بینی نیاز  داشته باشد تا نتیجه نهایی بهبود یابد، در چنین مواردی، اگر فرد باردار باشد، ممکن است، داروهای بی‌حسی یا بی‌هوشی بر جنین آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است تا رسیدن به نتیجه نهایی عمل بینی صبر کنید. همچنین علاوه بر تورم و برآمدگی در اطراف بینی که ناشی از عمل بینی است، حاملگی هم موجب افزایش تورم در کل بدن، به‌ویژه صورت می‌شود. بنابراین تورم بینی طولانی‌تر خواهد بود.  اگرچه این مسئله عادی است، زیرا پس از بارداری، پف بینی برطرف و تاثیری روی بینی گذشته نخواهد داشت. توصیه می‌شود، اگر تصمیم دارید باردار شوید، باید حداقل شش ماه تا یک‌سال از عمل بینی‌تان گذشته باشد.

نکته:

  • تورم ناشی از بارداری موجب گرفتگی بینی می‌شود، بنابراین ممکن است بیمارانی که عمل بینی انجام داده‌اند با تورم داخل بینی مشکل تنفسی بیشتر ‌شود.

هشدار:

  • بیماران نباید زودتر از شش ماه بعد از عمل بینی اقدام به بارداری کنند، زیرا بدن خانم‌ها هنگام بارداری، تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند. برای مثال، تجمع آب و دیگر تغییرات بیولوژیکی در بافت‌های بدن و صورت، در بینی فرد هم تغییرات ظاهری یا ساختاری به‌وجود خواهد آورد از جمله تورم بینی، ضخیم‌شدن مخاط و دیواره‌ بینی، تراکم در بافت‌های بینی و حفره‌های سینوسی که همه‌ این موارد ممکن است برای بینی که به‌تازگی عمل جراحی شده و هنوز به حالت عادی خود بازنگشته است، مشکلاتی ایجاد کند.
بارداری و تورم بدن

تورم ناشی از بارداری، موجب گرفتگی بینی می‌شود.

بارداری بعد از عمل بینی خطرناک است؟

اگر بین عمل بینی و بارداری فاصله لازم وجود داشته باشد، خطری وجود نخواهد داشت. باید اجازه داد تا زخم‌ها ترمیم، ورم بینی رفع و ساختار بینی مستحکم شود. به همین دلیل پس از عمل بینی برای باردار شدن، توصیه می‌شود این زمان از ۶ ماه کمتر نباشد و یک سال هم بسیار ایده‌آل است.

جراحی بینی در زمان بارداری

عمل جراحی بینی هنگام بارداری به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا به‌منظور جراحی بینی شخص باید بیهوش شود، همچنین بعد از عمل، برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت، نیاز به مصرف  دارو و قرص است که این موضوع بر جنین تاثیر بدی دارد. برای پیشگیری از این موضوع، اغلب پزشکان قبل از جراحی بینی، برای خانم‌های متاهل تست حاملگی تجویز می‌‌کنند، بنابراین اگر آزمایش مثبت باشد، اجازه جراحی داده نمی‌شود.

لازم به ذکر است، اگر فرد باردار به‌دلیل انحراف سپنوم بینی دچار مشکل تنفسی شود جراحی بینی انجام می‌شود.

جراحی بینی بعد از بارداری

چند ماه پس از زایمان و پایدارشدن وضعیت بدن مادر، از نظر فیزیکی و روانی آمادگی عمل بینی را خواهد داشت. اگرچه در دوران شیردهی باید توجه کرد که آسیبی به کودک نرسد، چون ممکن است داروهایی که پزشک تجویز می‌کند یا مواد بی‌حسی و بیهوشی تا ۱۲ ساعت پس از مصرف در شیر مادر باقی بماند. به همین دلیل توصیه می‌شود، از چند روز پیش از جراحی، شیر مادر برای کودک ذخیره شود.

توصیه:
برای خانم‌های جوانی که برای اولین بار حس شگفت‌آور مادرشدن را تجربه می‌کنند، توصیه نمی‌شود با انجام یک عمل جراحی و استرس دوران بهبودی، این حس زیبا را تحت‌تاثیر قرار دهند. همچنین این استرس و نگرانی ممکن است از طریق شیر مادر، به کودک هم منتقل شود.

عمل جراحی بینی و دوره شیردهی

نوزاد مانند دوران جنینی به‌شدت به مادر وابسته است. از آنجایی که تغذیه نوزاد مستقیما از شیر مادر است، مادر باید مراقب تغذیه خود باشد، چون بیشتر مواد و محصولاتی که مادر استفاده می‌کند، وارد شیر شده و از طریق آن، وارد بدن نوزاد می‌شود. به همین دلیل مصرف برخی مواد غذایی و داروها در این دوره توصیه نمی‌شود. از آنجایی که معمولا پس از عمل جراحی بینی باید تا مدتی دارو مصرف کرد تا از بروز عفونت، درد و موارد دیگر جلوگیری کرد، بنابراین بهتر است عمل بینی را  تا پایان دوره شیردهی به‌تعویق بیندازید.

برای بهترشدن نتیجه جراحی به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است خانم‌هایی که قصد جراحی بینی دارند قبل از هر اقدامی از باردار نبودن خود مطمئن شوند.
  • در صورت شک داشتن، حتما تست بارداری دهید تا با خیال راحت عمل بینی خود را انجام دهید.
  • افرادی که زایمان کردند، بعد از گذشت 4 ماه می‌توانند عمل بینی را انجام دهند.
شیردهی در دوران بارداری

از آنجایی که معمولاً پس از عمل جراحی بینی باید تا مدتی دارو مصرف کرد، بهتر است عمل بینی را  تا پایان دوره شیردهی به‌تعویق انداخت.

سوالات رایج در مورد عمل بینی و بارداری

1-آیا بیهوشی تأثیر سوء روی شیر دارد؟

داروهای بیهوشی حداکثر تا ۱۲ساعت بعد از جراحی در بدن از بین می‌روند و هیچ‌گونه اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند، بنابراین ۱۲ساعت بعد از جراحی می‌توان به کودک خود شیر داد. حال اگر کسی می‌خواهد حتما در این ۱۲ساعت شیردهی داشته باشد، باید این را بداند که داروهای بیهوشی موجود در شیر ممکن است باعث خواب‌آلودگی کودک شوند

2-آیا بعد از بارداری بینی افتادگی پیدا می‌کند؟

بعد از بارداری، افتادگی بینی اتفاق نمی‌افتد. افرادی که جراحی بینی انجام داد‌اند و باردار می‌شوند مثل سایر افراد در دوران بارداری، بینی‌شان ورم می‌کند که باید گفت دو، سه ماه بعد از زایمان، ورم بینی به‌طور کامل برطرف می‌شود و هیچ تأثیری روی شکل بینی ندارد.

3-مصرف قرص ضدباردارى تاثیر منفی روی جراحی بینی دارد؟

خیر، لازم نیست برای جراحی بینی قرص ضدبارداری قطع شود، می‌توانید این قرص را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

4-اگر خانمی باردار باشد و به‌دلیل انحراف بینی یا تنگ بودن مجاری تنفسی در تنفس مشکل پیدا کند، آیا جراحی بینی به او توصیه می‌شود؟

زمانی که سلامت شما به‌دلیل عدم توانایی در تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن در خطر قرار گیرد، ممکن است انجام عمل جراحی بینی حتی باوجود بارداری توصیه شود. البته احتمال این امر بسیار  پایین است و باید برای مقایسه‌ مزایا و معایب این کار به پزشک مراجعه کنید.

5- آیا بارداری بر نتیجه عمل بینی تاثیر می‌گذارد؟

تاثیری نمی‌گذارد. فقط ممکن است به‌دلیل بارداری بینی و صورت پف کند که بعد از زایمان این مشکل رفع می‌شود.

6-آیا زایمان طبیعی بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است؟

جراحى زيبايى بينى هيچ تاثيرى روى باردارى و زايمان طبيعى ندارد و فرد جراحى‌شده هيچ تفاوتى با ساير افراد ندارد و مى‌تواند مانند ساير افراد زايمان طبيعى داشته باشد، اما به‌طور کلی توصیه می‌شود اگر هنوز جراحی نکرده‌اید، زایمان طبیعی بعد از عمل بینی نباشد. یعنی ابتدا زایمان کنید و سپس یک تا سه ماه بعد برای انجام جراحی زیبایی بینی اقدام کنید.

اشتراک
آگاهی
guest
16 سوال خود را از دکتر برومند اینجا بپرسید:
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
یقین
یقین
دی 13, 1400 4:17 ب.ظ

سلام اقا دکتر
من تقریبا ۱۵ روزه ک عمل کردم ولی سوراخای بینیم باهم فرق دارن یعنی یکی بالا یکی پایینه . با چسب میشه درست شه یا چون هنوز ورم دارم اینحوریه ممنون میشم جوابمو بدین🙏

Mari
Mari
آبان 14, 1401 1:50 ق.ظ

سلام آقای دکتر من 23 سالم بچه هم ندارم.. میخام بینیم رو عمل کنم اما میگن بعدا که حامله بشم دچار افتادگی میشه… البته تا 1 سال دیگ قصد بچه دار شدن ندارم… این شایعه درسته؟

آرزو
آرزو
بهمن 8, 1401 8:37 ب.ظ

سلام. من یک سال و ۱۸ روز از،عمل بینیم میگذره.. سمت چپ بینیم هنوز ورم داره و پایینتراز سمت راست هستش. اگه باردار باشم میتونم ار کورتون استفاده کنم برای رفع ورم؟؟

دکتر برومند
دکتر برومند
ویرایشگر
پاسخ به  آرزو
آذر 1, 1402 8:15 ب.ظ

سلام
برای این موضوع باید با پزشک صحبت کنید و حتما در این خصوص مشورتی داشته باشید.

روناک
روناک
بهمن 10, 1401 8:26 ب.ظ

سلام وقت بخیر
آقای دکتر آیا سوهان کشیدن بینی در بارداری ضرر دارد من ۲ سال پیش عمل کردم الان باردارهستم وبینی نیاز به سوهان کشی دارد

دکتر برومند
دکتر برومند
ویرایشگر
پاسخ به  روناک
آذر 1, 1402 8:17 ب.ظ

سلام
برای این مورد باید با پزشک معالجتون صحبت کنید. بهتر است در این مورد با یک متخصص زنان هم صحبت کنید.

اسما
اسما
بهمن 28, 1401 11:04 ب.ظ

سلام اقای دکتر من میخوام بهم برای عمل بینی مشاوره بدین

دکتر برومند
دکتر برومند
ویرایشگر
پاسخ به  اسما
آذر 1, 1402 8:35 ب.ظ

سلام
برای مشاوره قبل از عمل باید حضوری به مطب مراجعه کنید.

Hani
Hani
خرداد 12, 1402 8:54 ق.ظ

سلام دکتر
ببخشید من هفته سوم یا چهرم حاملگیم بود عمل بینی انجام دادم نمیدونستم حامله ام
عوارضی نداره برای جنین؟؟

الهام
الهام
پاسخ به  Hani
خرداد 4, 1403 12:08 ب.ظ

سلام منم همین وضعیت رو دارم.شما تونستید بچه رو به دنیا بیارید؟ مشکلی پیش نیومد؟

سعادتی
سعادتی
آبان 18, 1402 2:26 ق.ظ

سلام آقای دکتر شبتون بخیر
من سوالی خیلی فکرم را درگیر کرده
من ۱۴اذر ماه قصد عمل بینی را دارم
و بعد از یکسال میخواهم باردار شوم آیا امکان
برگشت دوباره ببینیم هست یا خیر یعنی
باردار بودم من باعث میشه که فرم ببینیم بهم
بریزه یا خیر میشه راهنمایی کنید؟؟ممنون از شما

اکرم
اکرم
فروردین 18, 1403 8:53 ب.ظ

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من بینیم رو عمل کردم بعد عمل بینی متوجه شدم حامله ام ده روز بعد عمل باید عادت میشدم که نشدم والان حامله ام بی زحمت راهنماییم کنید چیکار کنم ممنون