استرس قبل از عمل جراحی بینی، یکی از شایع‌ترین عواملی است که متقاضیان جراحی بینی را منصرف یا نگران می‌کند. یکی از دلایل این استرس، ناآگاهی بیمار از روند جراحی و اطلاعات نادرستی است که دیگران به او می‌دهند، بنابراین آمادگی روانی یکی از اقدامات مهم برای کاهش استرس قبل از عمل جراحی بینی است.

چه عواملی موجب استرس قبل از عمل جراحی بینی می‌‌شود

• ترس از عوارض عمل
  • ترس از درد عمل
  • ترس از بیهوشی
  • ترس از مطلوب نبودن نتیجه عمل
  • ترس از فرم نگرفتن بینی گوشتی بعد از عمل جراحی

ترس از عوارض عمل

1- کاهش حس بویایی:

یکی از عارضه‌هایی که استرس قبل از عمل جراحی بینی را بیش‌تر می‌کند، کاهش حس بویایی است. این عارضه پس عمل جراحی بینی اگر اتفاق بیافتد موقتی است و بعد از چند روز مرتفع می‌شود. عمل جراحی بینی خارج از محدوده اعصاب و حس بوبایی انجام می‌شود بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. در هر صورت بیماران با انتخاب جراح زیبایی بینی مجرب و متخصص می‌توانند احتمال بروز این عارضه را به حداقل برسانند.

2- خونریزی:

احتمال خونریزی بعد از عمل بینی خیلی پایین و نادر است. بنابراین داشتن استرس درباره این موضوع بی‌مورد است.

3- اختلال انعقاد خون:

بیماران باید حدود دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروهایی مثل آسپرین، بروفن، ناپروکسن و پیروکسیکام که بر انعقاد خون تاثیر دارند، خودداری کنند. در این میان افرادی هم هستند که بیماری‌های مادرزادی اختلال انعقاد خون دارند مثل هموفیلی. قبل از جراحی بیمار، تمامی موارد توسط آزمایشاتی که پزشک می‌نویسد بررسی می‌شود و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

4- تنفس سوت‌مانند:

«صدای نفس‌کشیدنم را همه می‌شنوند.» این جمله‌ای است که ممکن است برخی بیماران بعد از عمل بینی از آن شکایت کنند. این موارد برای بیمارانی که توسط جراح با تجربه و ماهر عمل می‌شوند اتفاق نمی‌افتد. اگر جراح خبره نباشد با باریک کردن بیش از حد بینی و کوچک کردن زیاد سوراخ‌های بینی برای بیمار مشکل تنفسی ایجاد می‌شود.

در حالت عادی با انجام عمل اصولی، گرفتگی بینی بعد از عمل با گذشت چند روز کاملا مرتفع می‌شود.

5- نامتقارن‌بودن سوراخ بینی:

تقارن و عدم‌تقارن در سوراخ‌های بینی بعد از عمل جراحی ارتباط مستقیمی با انتخاب جراح دارد. تخصص، مهارت و تجربه جراح تعیین‌کننده میزان مطلوبیت عمل است.

پس از جراحی بینی اصولی و موفق، اگر سوراخ‌های بینی نامتقارن به نظر برسد دلیل اصلی آن ورم‌های بعد از عمل است که پس از چند هفته به مرور شکل درست را به خود می‌گیرد.

ترس از درد عمل

یکی از استرس‌های قبل از عمل جراحی بینی، ترس از درد عمل است، اما شدت درد در همه بیماران یکسان نیست و به جراحی بستگی دارد. همچنین بیمار بعد از به‌هوش آمدن می‌تواند، از داروهای مسکن برای کاهش درد خود استفاده کند. آن‌چه مشخص است، بیمار یک جراحی با بیهوشی را تجربه کرده است و کمی بی‌حالی و درد بعد از عمل کاملا طبیعی است. بیمار با گذشت دو روز از جراحی کم‌کم سرحال می‌شود.

ترس از بیهوشی

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، ریسک بیهوشی بسیار کاهش یافته و بیمارانی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، عوارض بیهوشی در آن‌ها بسیار کم است. قبل از عمل رینوپلاستی سابقه پزشکی بیمار به صورت کامل توسط جراح بررسی می‌شود و تمام جوانب سنجیده می‌شود. بنابراین بیمار با خیال راحت می‌تواند به اتاق عمل برود.

ترس از مطلوب نبودن نتیجه عمل

معمولا انعکاس جراحی‌های ناموفق زیبایی، تیتر اخبار می‌شوند و همین موضوع استرس قبل از عمل جراحی بینی را در بین بیماران افزایش می‌دهد و ترس در دل آن‌ها می‌اندازد.

کیفیت عمل و به دنبال آن نتیجه عمل حاصل مهارت جراح بینی است. بنابراین حساسیت در انتخاب جراح امری ضروری است.

قبل از انجام عمل بینی، چندین جلسه بیمار با جراح مشورت می‌کند، خواسته‌های خود را از عمل بیان می‌کند، مدلی که دوست دارد بینی خود شبیه به آن شود را به پزشک نشان می‌دهد و به صورت شفاف سلیقه‌ی خود را مطرح می‌کند. جراح با شنیدن خواسته‌های بیمار، او را از نتیجه جراحی آگاه می‌کند.

ترس از فرم نگرفتن بینی گوشتی بعد از عمل جراحی

یکی از نگرانی‌های اصلی افرادی که بینی گوشتی دارند، برگشت‌پذیری فرم بینی‌ بعد از جراحی است. اگرچه نتیجه‌گرفتن از عمل بینی گوشتی سخت‌تر از بینی استخوانی است اما این‌که نتیجه عمل برگردد امکان‌پذیر نیست.

البته باید گفت شاید در گذشته این موضوع انکارناپذیر بود، اما امروزه با پیشرفتی که در حوزه جراحی بینی صورت گرفته این نگرانی حل شده است. امروزه بینی‌های گوشتی با تقویت غضروف شکل و حالت داده می‌شوند که برگشت و افتادگی بینی رخ نمی‌دهد.

چطور استرس قبل از عمل بینی را کنترل کنیم

سالانه ده‌ها میلیون بیمار در دنیا زیر تیغ جراحی می‌روند. موضوعی که این روزها بسیار رواج دارد. در همین تهران روزانه صدها بیمار جراحی بینی انجام می‌دهند و از نتیجه و پروسه عمل راضی و خشنود هستند. بنابراین جراحی بینی هم امروزه مانند بسیار از کارهای دیگر به امری معمولی و عادی تبدیل شده است.

جراحی مساوی است با استرس که واكـنش‌هـاي فيزيولوژيك و استرس روانـي (اضـطراب و تـرس) ايجاد مي‌كند. درواقع ورود به بیمارستان و مراکز جراحی به صورت ناخودآگاه دچار اندکی استرس می‌شود. سوال اصلی این است؛ چطور می‌توان استرس قبل از عمل را کاهش یا کنترل کرد؟

1- تکنیک‌های کاهش استرس را به‌کار ببرید

شاید یکی از واکنش‌های طبیعی بیماران قبل از عمل، استرس باشد. هرچند اگر میزان استرس و اضطراب بیش از حد طبیعی باشد، علائمی مانند تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، بی‌خوابی و حالت تهوع بروز می‌کند که در نتیجه عمل هم تاثیر خواهد داشت. بنابراین کنترل استرس و کسب آرامش برای جسم و روح بیمار لازم است. برخی تکنیک‌ها برای تمدد اعصاب، مدیتیشن، تمرین تنفس عمیق، پیاده‌روی در طبیعت، گوش‌کردن موزیک و … است. این روش‌ها برای کاهش استرس‌های دیگر اعم از استرس قبل امتحان یا استرس روز خواستگاری نیز موثر است.

2- از روش تجسم استفاده کنید

این روش به بیمار کمک می‌کند نسبت به فرایند جراحی، آمادگی ذهنی داشته باشد. بیمار می‌تواند با نگرش مثبت از روز جراحی، خود را در حین و بعد از عمل تصور کند. این‌گونه بیمار روز جراحی آمادگی روحی بیش‌تری خواهد داشت.

3- دانستن مراحل انجام عمل بینی

بیماران برای کم‌کردن استرس قبل از عمل بینی، می‌توانند در مورد مراحل انجام عمل مطالعه کنند و از جراح خود سوالاتی که در ذهن دارند را بپرسند. بهتر است بیماران از سایت‌های معتبر علمی اطلاعاتی در مورد جراحی خود کسب کنند. چون آگاهی و آمادگی ذهنی و جسمی در روند جراحی و بهبود سریع بیمار نقش مهمی دارد.

سوالات رایج قبل از جراحی بینی

ریسک بیهوشی به چه میزان است؟

بیهوشی‌های امروزی خیلی بی‌خطر هستند، مشکلی پیش نمی‌آید و جای نگرانی نیست

آیا جراحی بینی درد زیادی دارد؟

جراحی بینی چون با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود دردی ندارد، بعد از عمل هم معمولا بیماران شکایتی ندارند.

آیا تنفس، بعد از عمل بینی، بدتر می‌شود؟

اگر جراحی بینی به‌درستی انجام شود، نه‌تنها مشکل تنفسی به‌وجود نمی‌آید، بلکه بهتر نیز می‌شود.

افرادی که دچار آلرژی هستند، می‌توانند عمل زیبایی بینی کنند؟

عمل جراحی بینی باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی‌شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، اما بسته به‌شدت علائم، بهتر است از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل، تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار گیرند.

آیا در طول عمل، بیمار بیهوش است؟

بله، بیمار در طول جراحی کاملا بیهوش است. نه چیزی می‌شنود و نه چیزی احساس می‌کند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

بی‌تردید تاثیر بسزایی دارد. چه بسیار از بیمارانی که باوجود رضایت‌بخش بودن نتیجه عمل، به‌دلیل مشکلات روحی و روانی، وسواس فکری، شخصیت متزلزل و تاثیرپذیری بیش از حد از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی‌اند.

برای عمل زیبایی بینی، بیهوشی عمومی بهتر است یا بی­حسی موضعی؟

جراحی بینی هم می­‌تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود و هم با استفاده از بی­‌حسی موضعی. دکتر برومند جراحی بینی با روش باز انجام می‌دهند. روشی که در دنیا انجام می‌شود و نتایج عمل را به آن‌چه بیمار می‌خواهد بسیار نزدیک می‌کند. جراحی بینی با روش باز با بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد.

2 سوال خود را از دکتر برومند اینجا بپرسید:
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
شیما ثباتی
مرداد 16, 1399 9:19 ب.ظ

سلام آقای دکتر چقدر در اتاق عمل بیهوش هستیم زمان عمل چقدر طول میکشه

دکتر پیمان برومند
پاسخ به  شیما ثباتی
مرداد 17, 1399 9:25 ب.ظ

سلام… با توجه به نوع بینی حدود 1.5 الی 2.5 ساعت عمل جراحی طول می‌کشد.