چقدر با جزئیات و کاربرد های آن آشنایی داریم؟ آیا اتوپلاستی عملی بی خطر است؟چه کسی می تواند اتو پلاستی کند؟

این مقاله سعی دارد به این سوالات پاسخ دهد، پس اگر در حال جستجو و کنکاش در این باره هستید، با ما تا پایان سفری کوتاه به دنیای جراحی زیبایی گوش همراه باشید.

جراحی زیبایی گوش چیست؟

ما با یک عمل جراحی روبرو هستیم که باید لا اقل معنایش را بدانیم که (اتو) اشاره به گوش و (پلاستی) اشاره به شکل دادن دارند. می بینید؟ داستان بسیار روشن تر شد. حالا وقتی از اتو پلاستی حرف میزنیم ، میدانیم چیست. به یک عمل جراحی که طی آن جراح، گوش را (به هر علتی) و با (هر تکنیکی)  شکل دهد تا ظاهر آن را به نتیجه دلخواه یا حتی نزدیک به دلخواه در بیاورد، عمل اتوپلاستی می گویند.

چرا باید اتو پلاستی کنیم؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟

سوال خوب یعنی همین! اصلا چه دلیلی دارد خود را به تیغ جراحی بسپاریم؟ آیا عمل جراحی پلاستیک گوش هم مثل عمل زیبایی بینی سلیقه ایست و لزومی به داشتن ایراد واضح در بسیاری موارد نیست؟ جواب این سوال منفی است. عموما اتوپلاستی ، که تعدادش هم از رینو پلاستی بسیار کمتر است، علت واضحی دارد که به همین دلیل قابل دسته بندی به موارد مشخصی است. در این عمل پزشک جراح گوش و حلق و بینی ابتدا بر اساس دسته بندی اختلالات ، مشکل را تشخیص داده و سپس استراتژی مشخصی را در ذهن خود تصویر میکند.

اختلالات نیازمند عمل جراحی کدام هاست؟

اینجا مجبوریم از اصطلاحات تخصصی استفاده کنیم ولی نگران نباشید! هر کدام از اینها توضیح تقریبا واضحی دارند که ما برای تان توضیح خواهیم داد. ابتدا نگاهی می اندازیم به ظاهر یا آناتومی یک گوش سالم.

آناتومی یک گوش طبیعی

بسیار خب، حالا  که دیدیم یک گوش نرمال چه شکلی دارد و بعضی اصطلاحات را یاد گرفتیم به نظر می رسد نوبت انواع مشکلات رایج ظاهری گوش است. بیایید تا با این اختلالات آشنا شویم:

گوش بل بلی

تصویری از گوش که به گوش برجسته و یا بیرون زده یا در اصطلاح عامیانه گوش آینه بغلی می گویند.

گوش استال یا اشتال: در ثلث بالایی گوش اگر دقت کنید یک برآمدگی واضح را خواهید دید که تند و تیز است.

گوش لیدینگ

گوش سرپوش مانند یا پوشاننده، اگر دقت کنید قسمت بالایی لاله گوش مثل  سرپوش خم شده است.

گوش آویخته

گوش آویزان یا لپ: لاله گوش از ثلث بالایی یا نیمه ی آن کاملا خم شده است

گوش برجسته نوزادی

در گوش برجسته ،غضروف گوش نوزاد از همان ابتدا حدود 7 میلی متر یا بیشتر با سرش فاصله دارد.

گوش فنجان شکل

در این حالت نیمه بالایی لاله گوش دست نخورده ولی درگیر حالتی است که قسمت قوس دار پایینی و نرمه گوش روی هم خوابیده اند و نمای کلی شبیه یک فنجان را در دید بیننده ایجاد می کند.

گوش تنگ

به این مورد گوش جمع شده هم میگویند و یک جور آش شله قلمکار است! تعدادی بیشتر از دو یا سه دفورمیتی (بدشکلی) با هم اتفاق افتاده و قوس خم شده ی لبه ی گوش شیار گوش را تنگ می کنند.

پایک حلزونی

به این بد شکلی نوع پایک حلزونی می گویند. پایک عموما حلزونی شکل گوش، برجسته و بیرون زده می شود و عملا حفره گوش یا لاله گوش را به دو قسمت تقریبا مساوی بخش می کند.

Cryptotia

گوش پنهان زمانی است که نقص، مختص قسمتی از لاله ی گوش باشد که تا حدی زیر پوست سر پنهان شده است.

وارونگی کیسه حلزونی

کاسه ی حلزون برعکس یا وارونه را می توان از مخاطرات سلامتی محسوب کرد، چرا که اینجا پایک حلزونی با یا بدون غضروف جلوی گوش کانال شنوایی را تنگ کرده و از میزان حساسیت گوش به صدا کم می کند.

اختلال مارپیچ حاشیه ای

در اینجا بر عکس مشکل پایک برجسته و دو نیم کننده با یک پایک ناقص مواجهیم که تا لبه ی گوش نرسیده و باعث بدشکلی قسمت بالایی گوش می شود.

خب! حالا چه کسی باید تشخیص دهد اختلال گوش از کدام نوع یا ترکیبی از کدام انواع بد شکلی هاست؟

واضح است که این وظیفه را پزشکی که جراح گوش ، جراح پلاستیک و یا جراح سر و گردن باشد و بخاطر سابقه ی طولانی دقیقا بداند که چه میخواد بکند و نتیجه چه خواهد بود بر عهده دارد.

چگونه جراح مناسب را پیدا کنیم؟

این نگرانی و دغدغه را تقریبا تمام افراد جامعه با هر مشکل و بیماری دارند. می خواهند بدانند خودشان را به چاقوی چی کسی بسپارند و چرا. ما این را می فهمیم و درک میکنیم. خوشبختانه معیار های مناسبی برای انتخاب وجود دارد. پزشک ما باید دو بال داشته باشد. بال دانش و بار مهارت یا تجربه. دانش این نوع عمل جراحی نزد جراحان فوق تخصص گوش و حلق و بینی و همچنین جراحان پلاستیک و جراحان سر و گردن یافت می شود. اگر پزشکی را یافتید که دوتا از این مدارک فوق تخصصی را داشته باشد که دیگر نور علی نور می شود چه چیزی بهتر از این؟ حالا در مورد تجربه و مهارت، صحبت کنیم.دقت کنید که پزشک انتخابی تان چند عمل موفق انجام داده است. صرف تعداد عمل کافی نیست. این را می توانید از عکس های قبل و بعد اختصاصی هر جراح متوجه شوید. همچنین اگر جراح مورد نظرتان مشاوره رایگان داشته باشد بهترین و با ارزش ترین کار برداشتن تلفن و گرفتن وقت رایگان است که این روزها پیدا کردن همچین پزشکی نادر است. یادتان باشد که در موقع انتظار در مطب حتما افرادی مثل شما و همچنین بیماران عمل شده اطرافتان هستند. می توانید از تجربه آنها کمال استفاده را ببرید و خیلی مواقع بهتر از منابع دیگر اطلاعات بگیرید. یادمان باشد که ریشه ی ترس جهل است پس اگر می خواهید کمتر بترسید و بیشتر قوت قلب بگیرید، تا می توانید بپرسید ولی از منابع معتبر! بیماران عمل شده منابع خوبی هستند ولی بهترین و بالاترین منبع خود جراح است. فراموش نکنید که جراح علم غیب ندارد پس تا میتوانید در مورد مشکلات، خواسته ها، نگرانی ها و ترس های خود با دکتر صحبت کنید. یک پزشک خوب ، یک شنونده ی خوب هم هست.

آیا کسی با تمام این توانایی ها وجود خارجی دارد؟

جواب سوالتان خوشبختانه مثبت است! اصلا دلیل ما برای انتخاب دکتر پیمان برومند همین بوده است. حالا که بحث به اینجا رسید بگذارید کمی بیشتر در مورد ایشان بدانیم.

دانش:

ایشان دانش آموخته ی دوره ی تخصص در زمینه گوش و حلق و بینی هستند (شرط اول)
ایشان همچنین دوره فوق تخصصی جراحی سر و گردن را نیز گذرانده اند ( دومین مورد از شرط اول)
ایشان به مدت ده سال دوره ی مخصوص جراحی بینی را گذرانده اند ( سومین مورد از شرط اول)

 مهارت و تجربه:

ایشان 13 سال تمام در حال انجام جراحی های زیبایی و درمانی بوده اند. این، نکته ای بسیار مهم است زیرا کسانی که تنها توانایی شان در جراحی زیباییست ابدا دانش یک جراح درمانگر را ندارند. نکات بسیار ظریفی را نمیدانند و در نتیجه نتایجشان مانند دکتر برومند نمی باشد. پزشکی که دانش آموخته و با تجربه باشد قطعا نامش یک برند است و نام دکتر پیمان برومند بر اساس همه ی آن چیزی که از نزدیک دیده ایم قطعا یک برند شناخته شده اند.

هزینه ی اتو پلاستی (جراحی ترمیمی گوش)  چقدر است؟

ابتدا دکتر برومند شما را در مطب خود معاینه می کند و چند اندازه گیری و سوال پرسیدن از شما را انجام میدهد و مانند یک معمار، طرحی از عمل و نتیجه عمل در ذهن خود ترسیم کرده، به شما می گوید، شما نظر می دهید و تصمیم به جراحی قطعی می شود، آن موقع شاید و شاید  بتوان حرفی ازقیمت  زد.. اضافه کنید به اینها نوع بیمارستان، تیم بیهوشی، مدت عمل و بسیاری متغیرهای دیگر را که اعلام هزینه را عملا نا ممکن می سازد. اما نا امید و دلسرد نشوید! با شناختی که ما از آقای دکتر برومند داریم، ایشان تمام مشکلات از جمله هزینه ی عمل را لحاظ خواهند کرد و درباره اش با شما صحبت می کنند.

قطعا بسیاری از شما عزیزان بارها و بارها در جستجوهای خود این مطالب یا مطالبی شبیه به اینها را خوانده اید، ما سعی میکنیم  به موضوعات ضروری اشاره کنیم تا شما با خاطری آسوده برای این عمل جراحی اقدام کنید.

چه زمانی عمل کنیم؟

همه ما به دبستان رفته ایم و میدانیم کودکان در مدرسه کسی را که ظاهری غیر طبیعی دارند مورد تمسخر قرار می دهند. این موضوع شاید به سادگی بی اهمیت محسوب شود اما اثرات عمیقی در روحیه ی کودکتان دارد. کمترینش این است که تا سالها اعتماد به نفس کافی در فرزندتان شکل نخواهد گرفت.  در عین حال و بدلیل اهمیت بسیار زیاد بافت غضروف در عمل های زیبایی و ترمیمی ، معمولا باید صبر کنیم تا بافت غضروفی بدن کودک بطور کامل شکل بگیرد. این اتفاق در حدود 5 سالگی رخ می دهد پس به نتیجه رسیدیم که بهترین سن انجام اتوپلاستی بین 5 سال تا شروع مدرسه است. دقت کنید که گفتیم برای “کودکان” وگرنه در هر سنی میتوان اتوپلاستی کرد.

بهترین سن برای اتوپلاستی بعد از 5 سالگی است

احتمالا تا این لحظه تکلیف خود و یا فرزندتان را مشخص کرده اید و یا بزودی خواهید کرد. پس بهتر است برویم سراغ خود عمل

اتوپلاستی: بایدها و نبایدها

شرایط لازم برای دوران پیش از عمل

1- سیگار را برای حد اقل سه هفته و یا یک ماه ترک کنید ( در این زمان می توانید از برچسب ها یا قرص های جویدنی حاوی نیکوتین استفاده کنید)
2- 5 سال تمام سن داشته باشید
3- آسپیرین و یا هر داروی گیاهی و یا صنعتی رقیق کننده ی خون مصرف نکنید تا احتمال خونریزی و خون مردگی بعد از عمل را به شکل قابل توجهی کم کنید
4- نداشتن سابقه ی عفونت های مکرر گوش
5- نداشتن بیماری قلبی و یا هر بیماری زمینه ای جدی
6- آمادگی روحی و روانی انجام عمل

در کل توصیه می کنیم در جلسه با جراح حتما درباره داروهای مصرفی و وضعیت سلامتی و حتی وضعیت سلامت روانی خود ، آزادانه و شفاف صحبت کنید. گاهی از قلم انداختن نکته ای نتیجه ی کل عمل را  به شکست می کشاند و رعایت نکات ریزی یک عمل سخت را بسیار موفق می کند.

اتوپلاستی چطور انجام می شود؟

در حقیقت عمل گوش چیزی شبیه مجسمه سازیست با این تفاوت که پزشک معمولا از غضروف استفاده میکند. شاید کل موضوع را بتوان در یک کلمه خلاصه کرد: “غضروف”
غضروف ها ابزار دست جراحند تا مثل یک طراح زبر دست با کم یا زیاد کردن یا تغییر جا و برش آنها جراحی گوش را به بهترین شکل عمل کرده و طبق سلیقه ی شما درآورد.
به طور کلی اگر بخواهیم این عمل را توصیف کنیم باید بگوییم که شما وارد اتاق عمل می شوید و دقایقی بعد در یک خواب عمیق فرو  رفته و چیزی احساس نمی کنید. اینجا کار جراح شروع می شود. او با ایجاد برش هایی در پشت گوش یا داخل گوش و هم سو با الگوی لاله ی گوش سالم ، گوش شما را برش می زند، سپس بر اساس طرح توافقی با بیمار و اختلال موجود، این تکه ی برداشته شده را حذف میکند، یا به جایی به اصطلاح پیوند میزند و یا مانند اسکلت بندی یک ساختمان در حال ساخت از آن استفاده می کند. حالا نوبت فیکس کردن حالت جدید گوش بوسیله ی بخیه با نخ های عمدتا جذب شونده و یا معمولی است. این عمل چیزی حدود دو ساعت تمام طول می کشد و بعد از رفع اثر داروی بیهوشی شما کم کم هشیاری خود را به دست می آورید.

بعد از انجام عمل چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

به جرات می توان گفت نتیجه ی عمل اتوپلاستی را خود شمایید که تعیین می کنید! بله درست شنیدید خود شما! بعد از عمل، شما نهایتا یک روز آن هم در صورت لزوم در بیمارستان می مانید و بعد به خانه می روید و از یک نفر میخواهید که شب را نزد شما بماند.
باید یادتان باشد که پزشک (هر چقدر هم که حاذق و کاربلد باشد، معجزه نمیکند. او کارش را به درستی انجام داده و حالا شما باید مراقب نتیجه ی کار دکتر و سلامتی و اعتماد به نفس خودتان باشید).

مراقبت های بعد از اتوپلاستی را در یک عبارت کوتاه می توان خلاصه کرد: عدم فشار آوردن به گوش ها در جهت هایی که پزشک منع کرده است.
1- جراح شما با وسیله هایی مثل بانداژ یا هدبند یا پانسمان تمام سعی اش را می کند تا جلوی خونریزی، هماتوم (تجمع خون در محل) و به هم خوردن وضعیت گوش های شما را بگیرد و شما هم باید به او کمک کنید.
2- به پهلو نخوابید
3- حمام نکنید (اگر حمام کردن خیلی برای تان مهم است حتما بلافاصله قبل از عمل و با کمترین فاصله زمانی از آن استحمام کنید.
4-زیر سرتان بالش اضافه بگذارید تا با غلت زدن موقعیت گوش های شما از حالت تعادل خارج نشود

5-اگر دارویی برایتان تجویز شده از جمله یک پماد آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) حتما از آن با دقت کامل استفاده کنید.
6- به خودتان فشار نیاورید، برداشتن بار سنگین ممنوع است (حتی اگر کودکتان باشد) ، ورزش سنگین ممنوع است ، برگشتن به محل کار ممنوع است (در فاصله ی یک هفته بعد از عمل) و همچنین دست زدن به گوش ها ممنوع است. رانندگی ممنوع است چون بانداژ و هدبند میزان شنوایی شما را کاهش می دهند.

6- غذا خوردن را با مایعات و بعد غذا های سبک شروع کنید
7- شما تا مدتی درد خواهید داشت ولی نگران نباشید! پزشک با تجویز مسکن های مناسب، تا حد امکان از رنج شما کم می کند.

چه زمانی می توانم به محل کارم برگردم؟

جواب ثابتی برای این سوال وجود ندارد اما بطور متوسط حدود یک هفته باید به مرخصی بروید و بعد به محل کار. در روزهای اول کاری فشار سنگینی کار را تحمل نکنید و سعی کنید به امور سبک تر بپردازید. در صورت لزوم با رییس و همکارانتان موضوع را در میان بگذارید.

نتیجه عمل چه زمانی مشخص می شود؟ چه زمانی می توانم گوش هایم را ببینم؟

باید صبور باشید، یک هفته بیشتر انتظار لازم نیست. در طی این هفته ی مهم و سرنوشت ساز فقط استراحت کنید و روزانه چند قدم بردارید تا مشکل جدیدی برایتان پیش نیاید.
معمولا پزشکتان پانسمان را برمیدارد و شما نتیجه موفق عمل گوش خود را می بینید( البته با کمی تورم و التهاب)

میزان خطر اتوپلاستی چقدر است؟ آیا این عمل ، عمل پر عارضه ایست؟

اتوپلاستی به خودی خود عمل کم ریسکی است و خطراتش عموما مانند خطرات هر عمل دیگری تحت بیهوشی کامل است. با این حال استفراغ و یبوست در کنار خونریزی از محل بخیه ها را می توان جزو عوارض جانبی این عمل بر شمرد که البته به راحتی کنترل می شوند.

با این حال اگر نیازمند مشاوره هستید می‌توانید با مطب تماس گرفته و برای گرفتن وقت مشاوره حضوری با دکتر برومند هماهنگی لازم را به عمل آورید. همچنین می‌توانید سوال خود را از قسمت «مشاوره رایگان» در بالای همین صفحه مطرح کنید.

اشتراک
آگاهی
guest
20 سوال خود را از دکتر برومند اینجا بپرسید:
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
آرژین
آرژین
خرداد 24, 1400 2:17 ق.ظ

[spoiler title=””] سلام من یک پسر ۳ ساله دارم که یکی از گوشهایش چسبیده باید کی عملش رو شروع کنم هزینه اش زیاده

[/spoi
ler]

...
...
مهر 10, 1400 10:50 ق.ظ

سلام من یک پسر 14 ساله هستم دو گوشم نسبتا برجسته است ولی نه گوش های پدرم نه مادرم حتی خواهرم برجسته نیست آیا با مرور زمان بهتر میشود ؟

دینا
دینا
آبان 14, 1400 2:38 ق.ظ

تروخدا قیمت عمل چقدره؟

Kamran
Kamran
دی 5, 1400 7:05 ق.ظ

سلام اقای دکتر
هزینه عمل زیبایی گوش چقدر هستش؟

حسن
حسن
اردیبهشت 10, 1401 9:57 ب.ظ

امکان برگشت گوش بعد جراحی هست

ادمین سایت
ادمین سایت
مدیر
پاسخ به  حسن
شهریور 4, 1401 1:20 ب.ظ

سلام. خیر

زهرا
زهرا
خرداد 29, 1401 9:19 ب.ظ

سلام آقای دکتر شما گوش استال یا اشتال رو عمل میکنی؟؟

ادمین سایت
ادمین سایت
مدیر
پاسخ به  زهرا
آبان 5, 1401 9:41 ب.ظ

سلام. از طریق واتس اپ عکس ارسال نمایید

علی
علی
بهمن 7, 1401 5:23 ب.ظ

هزینه جراحی گوش چند است

دکتر برومند
دکتر برومند
ویرایشگر
پاسخ به  علی
آذر 1, 1402 8:03 ب.ظ

سلام
برای دریافت هزینه جراحی گوش با مطب تماس بگیرید.

نهضت
نهضت
خرداد 11, 1402 7:42 ب.ظ

سلام بعد از عمل اتوپلاستی من شنیدم گوش 10 15 درصد بر میگردد . میشه یه توضیح بدید ؟

علی
علی
آبان 10, 1402 10:29 ب.ظ

سلام.میخاستم عکس گوش بفرستم و نظر بدید ب عمل نیاز داره یا نه و هزینه اش حدودا چقدره

سلین
سلین
بهمن 11, 1402 1:31 ب.ظ

سلام دکتر ، خداقوت . دختر من نارس متولد شد و الان تقریبا دوماهش هست و روی قسمت هلیکس گوش راستش یه برجستگی داره که با لمس انگار غضروف هستش . باید صبر کنیم تا ۵ سالش بشه و بعد برای درمان اقدام کنیم؟

منوچهر سپهوند
منوچهر سپهوند
فروردین 19, 1403 0:15 ق.ظ

با سلام خدمت شما میخواستم بدونم موقعه عمل گوشه با بخیه به سر چسبیده میشوند آیا تا آخر همینجوره یا بعد از مدتی یه کم جلوتر میان و حالت طبیعی تر میگیرند