برای جراحی بینی روش‌های متعددی وجود دارد و سوالی که برای اغلب بیماران به‌وجود می‌آید این است که کدام روش؛ باز یا بسته بهتر است. بهترین جراحان بینی قبل از تصمیم‌گیری در انتخاب روش مناسب انجام جراحی، ساختار آناتومی و تغییرات موردنظر بینی را با دقت بررسی می‌کنند. بعضی از جراحان پلاستیک در انجام عمل بسته‌ بینی مهارت دارند در حالی‌که برخی دیگر در اجرای عمل باز بینی برتری دارند.

انواع روش جراحی بینی:

  • جراحی بینی با روش باز
  • جراحی بینی با روش بسته

جراحی بینی با روش باز

این روش باید توسط متخصص حلق، گوش و بینی انجام شود. در روش باز، یک برش کوچک در کلوملا (پوست باریک میان سوراخ‌های بینی) ایجاد می‌شود که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند و پوست آن کاملا از روی بافت بلند می‌شود، بنابراین جراح برای اعمال تغییرات بر روی بینی، دید مستقیم دارد و به اسکلت دسترسی بسیار خوب دارد و راحت‌تر روی غضروف بینی کار می‌کند و توانایی تغییر بینی با دقت بیش‌تری را دارد، به همین علت در این روش احتمال غیرقرینگی بسیار کم است.

جراحی باز در چه مواردی توصیه می‌شود:

  • پوست بینی ضخیم یا نازک باشد
  • سوراخ شدن جدار بینی یا کج بودن سپتوم بینی
  • لب شکاف‌دار یا عدم وجود کام در دهان بیمار
  • تومور بینی
  • شکست در رینوپلاستی قبلی خواه با تکنیک باز انجام شده باشد، خواه بسته
  • برجستگی‌های بیش از حد در ساختارهای مختلف بینی، مخصوصا در داخل بینی

 مزایای جراحی باز بینی

  • انجام ساده‌تر عمل: در جراحی باز غضروف‌های بینی و تمام ویژگی‌های داخلی بینی در معرض دید قرار می‌گیرد و کار برای جراح ساده‌تر می‌شود تا عمل را انجام دهد.
  • امکان اصلاح نوک بینی در موارد پیچیده: به‌دلیل دید بهتر جراح، به‌راحتی می‌توان غضروف نوک بینی را با چشم اصلاح کرد، نه از روی حس لامسه یا حدس و گمان.
  • گذاشتن پروتز یا گرافت‌های استخوانی و غضروفی راحت‌تر انجام می‌شود: پیوند غضروف بیش‌تر در جراحی‌های باز بینی انجام می‌شود، چراکه جراح کنترل بیش‌تری روی نحوه کار گذاشتنن گرافت دارد و خطر حرکت گرافت کم‌تر است.
  • عمل بینی ثانویه (ترمیمی) با این روش به خوبی انجام می‌شود.
  • افرادی که دارای بینی فرورفته، کج و پیچ‌خورده هستند، این روش در اولویت است و نتیجه عمل رضایت‌بخش است.
  • جراح دید مستقیم به ساختار داخلی بینی دارد، بنابراین، عدم تقارن، کم‌تر است.

معایب عمل باز بینی

  • تورم طولانی‌تر بینی: شاید بزرگ‌ترین عیبی که در روش عمل باز بینی وارد است، بهبود تورم بینی کمی طولانی‌تر است، زیرا در این روش عمل، شکاف‌های جراحی بیش‌تری زده می‌شود. ممکن است چند هفته طول بکشد، تورم در نوک بینی فروکش کند.
  • به‌دلیل اینکه جراحی بینی باز تهاجمی‌تر است، ریکاوری پس از عمل طولانی‌تر است، چون گردش خون در نوک بینی ضعیف است.
  • به‌خاطر شکاف‌های خارجی، جای زخم کوچک روی کلوملا چند هفته باقی می‌ماند. اگرچه جراح با تکنیک صحیح آن را بخیه بزند و بینی طبق پیش‌بینی پزشک بهبود یابد، پس از بهبودی اسکاری باقی نخواهد ماند.
  • زمان جراحی طولانی‌تر است. در این روش، جراحی زمان بیش‌تری طول می‌کشد. به‌طور متوسط، یک عمل بینی باز حداقل حدود 1.5 الی 2.5 ساعت طول می‌کشد. البته این مدت زمان بستگی دارد  به میزان کاری که باید روی بینی بیمار انجام شود.
عمل بینی باز

به‌دلیل اینکه جراحی بینی باز تهاجمی‌تر است، روند بهبودی پس از عمل هم طولانی‌تر است.

جراحی بینی با روش بسته

عمل بینی بسته یکی از تکنیک‌های جراحی است. در این روش، جراح از طریق ایجاد برش درون سوراخ‌های بینی، عمل را انجام می‌دهد، بنابراین  همه برش‌ها از داخل بینی زده می‌شود و پوست خیلی محدود  از ساختمان غضروفی – استخوانی‌اش جدا و توسط ابزار خاصی بالا نگه داشته می‌شود تا جراح بتواند کار خود را انجام دهد، به همین دلیل دید دو چشمی پزشک در  این روش محدود است. در صورتی که غضروف‌های سر بینی نیاز  به اصلاح داشته باشد، از راه برش‌هایی که در داخل بینی زده شده، پس از آزاد کردن آن، از پوست بیرون کشیده می‌شود. در روش بسته ترمیم‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

مزیت‌های جراحی بینی به روش بسته

  • زمان عمل در این روش حدود یک ربع کم‌تر از روش باز است.
  • احتمال بروز ضعف در افراد در این روش کمتر است.
  • روی پوست کلوملا برشی وجود ندارد.
  • میزان کبودی و تورم ایجاد شده در این روش کمتر است.
  • گردش خون بیشتر در پوست نوک بینی

معایب عمل بینی به روش بسته

  • نیاز مهارت بالا
  • محدودیت در موارد اصلاحی. در برخی موارد جراح نمی‌تواند تمام خواسته‌های متقاضی را پوشش دهد.
  • دشواری تجسم بینی در حالت طبیعی
  • امکان آسیب به ساختار بینی

لازم به یادآوری است، در جراحی بینی بسته، فقط ایرادات ظاهری بینی رفع می‌شود و تغییرات چندانی در ساختار بینی ایجاد نمی‌شود، بنابراین افرادی که متقاضی جراحی بینی به این روش هستند باید انتظارات واقع‌بینانه از نتایج این جراحی داشته باشند. همچنین  افرادی که پل بینی آن‌ها دارای تقارن بوده و نوک بینی‌شان متناسب است و در کل ایرادات بینی آن‌ها جزئی است، افراد مناسبی برای  انجام جراحی بینی به روش باز هستند.

نکته: عوارض ایجاد شده در بینی ارتباطی به روش انجام جراحی ندارد. در صورتی که در انتخاب جراح بینی دقت لازم شود، تنها عارضه ناشی از عمل بینی، بروز تورم، التهاب و کبودی بعد از جراحی است که این مساله هم طبیعی است و به‌مرور زمان رفع خواهد شد.

نکته: انجام جراحی بینی به روش بسته یا جراحی بینی به روش باز به تبحر و تجربه جراح بینی بستگی دارد و بهترین جراح بینی بهترین روش عمل بینی را برای فرد انتخاب می‌کند.

تفاوت روش باز با روش بسته در جراحی بینی

تفاوت روش باز با بسته در این است که در روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته به‌کار می‌رود، برش کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده می‌شود. کلوملا همان قسمت میانی بین دو سوراخ بینی است که به‌طور معمول پایین‌تر از پره‌های بینی قرار می‌گیرد.

انواع روش جراحی بینی

سوالات رایج در مورد جراحی بینی

یک) عمل جراحی زیبایی بینی باز توصیه می‌شود یا بسته؟

امروزه مقبولیت جراحی باز بینی به چند دلیل بیش‌تر شده است. به‌ویژه در افرادی که قسمت تحتانی بینی و نوک بینی‌شان نیاز به تغییر شکل و دست‌کاری بیش‌تری دارد. دلیل اول، وسعت عمل و دید بیش‌تر پزشک است. دلیل دوم، در روش جراحی بینی باز،  کنترل، تغییر شکل و تقویت قسمت تحتانی بینی بهتر انجام می‌شود. دلیل سوم، در روش باز صدمه کم‌تری به نواحی کلیدی و نگه‌دارنده بینی ایجاد می‌شود. از طرفی با بخیه‌های ظریف و دقیق روی پوست پره وسط بینی، در روش عمل بینی باز، اسکار و جای بخیه باقی نمی‌ماند.

دو) بهبودی بعد از جراحی بسته بینی چگونه است؟

در جراحی بینی به روش بسته به‌منظور اعمال تغییرات و اصلاحات موردنظر نیاز به شکافتن‌ بافت‌های بینی زیادی نیست، بنابراین تورم ناشی از عمل بسیار ناچیز است. همچنین روند بهبودی پس از عمل کمتر است. البته این میزان بستگی به وسعت و پیچیدگی عمل هم دارد.

اشتراک
آگاهی
guest
14 سوال خود را از دکتر برومند اینجا بپرسید:
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
mahboob hosseini
mahboob hosseini
آذر 5, 1399 2:14 ب.ظ

من 6 سال بیشتر هست که پیش خودتون عمل کردم ، طبیعی و عمل بینی به روش باز بوده و خدا رو شکر راضیم، ممنون از شما

fatemeh ahmadi
fatemeh ahmadi
آذر 3, 1399 5:01 ب.ظ

تقریبا 1 ساله پیش شما عمل کردم به روش باز علاوه بر اینکه یه دکتر خوش برخورد و مهربونی هستید کارتونم عالیه. کسی نبود بینی منو ببینه و خوشش نیاد من بی نهایت راضیم مررررسی

حمیده پورعلی
حمیده پورعلی
آبان 30, 1399 3:19 ب.ظ

سلام من عمل بینی باز انجام دادم.میشه برای ترمیم از عمل بسته استفاده کنم؟

gh.s
gh.s
آبان 26, 1399 10:26 ق.ظ

دکترررر کارت عالیه عمل بینی باز انجام دادی عالی بود راضیم من/ شما هر جور عمل کنی یدونه ای

m-m-1365
m-m-1365
آبان 23, 1399 3:27 ب.ظ

من پیش خودتون عمل بینی باز انجام دادم و خیلی راضیم

farvahar
farvahar
آبان 29, 1399 12:29 ب.ظ

سلام آقای دکتر خسته نباشید. 3 سال پیش عمل بینی باز انجام دادم پیش خودتون واقعا راضی هستم. کارتون عالیه.

soghra arab
soghra arab
آبان 19, 1399 2:16 ب.ظ

سلام خسته نباشید. منم جراحی بینی به روش باز انجام دادم. دکترم آقای برومند هستن.دکتر شما بی نظیری.

میترا
میترا
آبان 22, 1399 9:56 ق.ظ

من دو ساله که پیش شما عمل کردم و کارتون واقعا عالیه و همه از من میپرسن دکترت کی بود و آدرس و شماره ی شما رو ازم میگیرن

reyhaneh.gh
reyhaneh.gh
آبان 13, 1399 4:09 ب.ظ

من جراحی بینی باز کردم. کارتون فوق العاده اس دکتر

mkngh1111
mkngh1111
آبان 10, 1399 1:21 ب.ظ

سلام من به روش باز جراحی کردم نمیدونستم باید گچ یک هفته روی بینی م باشه روز چهارم گچ رو دراوردم. آیا روی فرم بینی اثر میذاره؟

فاطمه
فاطمه
مهر 25, 1399 11:27 ق.ظ

من 5 ماهه که عمل باز کردم پیشتون،از نتیجه کار و روند عمل خیلی راضی بودم،خییییلی،شما بی شک بهترینید،هر جایی که میرم یا متوجه نمیشن عمل کردم یا آدرستونو ازم میگیرن

maryam
maryam
آذر 5, 1399 10:47 ق.ظ

من به روش باز پیش خود شما انجام دادم آقای دکتر کارتون فوق‌ العاده اس. بعد گذشت 5 ماه حتی جای برش هم محو شده. کارتون بی نقصه